چک‌لیست کامل بازدید جلوبندی قبل از انجام میزان فرمان

چک‌لیست کامل بازدید جلوبندی قبل از انجام میزان فرمان

 

انجام میزان فرمان روی خودرویی که جلوبندی آن دارای لقی یا ایراد است، کاری کاملاً بیهوده و هدر دادن پول و وقت است. کوچکترین لقی در قطعات سیستم تعلیق باعث می‌شود که تنظیمات دقیق دستگاه میزان فرمان، بلافاصله پس از حرکت خودرو از بین برود و تمام مشکلات قبلی مانند کشش فرمان، لاستیک سایی و کجی غربیلک بازگردند. به همین دلیل، یک مرکز حرفه‌ای، قبل از اتصال دستگاه میزان فرمان، همیشه یک بازرسی دقیق و جامع از وضعیت جلوبندی و سیستم تعلیق انجام می‌دهد. این فرآیند، پایه و اساس یک میزان فرمان موفق و ماندگار است.

 

در ادامه، چک‌لیست کاملی که تکنسین‌های ما قبل از هرگونه تنظیم زوایا روی خودروی شما انجام می‌دهند، به تفصیل شرح داده شده است.

 

بخش اول: بازرسی در حالت سکون و روی زمین

 

قبل از اینکه خودرو روی جک یا بالابر برود، برخی بررسی‌های اولیه و مهم روی زمین انجام می‌شود.

 

1 بررسی وضعیت لاستیک‌ها

فشار باد: اولین و ساده‌ترین قدم، چک کردن و یکسان‌سازی فشار باد هر چهار لاستیک بر اساس اعداد توصیه شده توسط کارخانه سازنده خودرو است. فشار باد نامناسب به تنهایی می‌تواند باعث کشش فرمان شود.

سایش غیریکنواخت: بررسی دقیق الگوی سایش روی سطح لاستیک‌ها اطلاعات ارزشمندی می‌دهد. سایش لبه داخلی (نشانه کمبر منفی)، سایش لبه خارجی (نشانه کمبر مثبت) و سایش پله پله یا دندانه دندانه (نشانه ایراد در زاویه تو یا کمک‌فنرها) همگی علائم مهمی هستند که باید ثبت شوند.

 

2 بررسی ارتفاع خودرو

بازرسی چشمی ارتفاع هر چهار گوشه خودرو برای تشخیص هرگونه افتادگی یا نامتقارن بودن. افتادگی یک سمت می‌تواند نشانه ضعف یا شکستگی فنر یا خرابی کمک‌فنر باشد که مستقیماً روی زوایای کمبر و کستر تأثیر می‌گذارد.

 

بخش دوم: بازرسی روی بالابر یا جک (تحت فشار)

 

در این مرحله، خودرو به گونه‌ای بالا برده می‌شود که چرخ‌ها همچنان تحت وزن خودرو باشند (معمولاً با استفاده از بالابر قیچی یا جک مخصوص جلوبندی) تا لقی قطعاتی که زیر بار هستند مشخص شود.

 

3 تست لقی سیبک فرمان

تکنسین با گرفتن دو طرف چرخ (موقعیت ساعت 3 و 9) و تکان دادن شدید آن به چپ و راست، وجود هرگونه لقی افقی را بررسی می‌کند. وجود لقی در این حالت معمولاً به معنای خرابی سیبک فرمان (قرقری فرمان) یا بوش‌های جعبه فرمان است.

 

4 تست لقی سیبک طبق و بوش طبق

تکنسین با گرفتن بالا و پایین چرخ (موقعیت ساعت 6 و 12) و تکان دادن شدید آن به بالا و پایین، وجود لقی عمودی را بررسی می‌کند. وجود لقی در این حالت اغلب نشانه خرابی سیبک زیر طبق یا بوش‌های طبق است. این قطعات نقش حیاتی در حفظ زاویه کمبر دارند.

 

بخش سوم: بازرسی روی بالابر (چرخ‌ها آزاد)

 

در این مرحله خودرو کاملاً از روی زمین بلند می‌شود تا چرخ‌ها آزادانه آویزان شوند. این حالت برای بررسی برخی قطعات دیگر ایده‌آل است.

 

5 بررسی میل موجگیر (میل تعادل) و اتصالات آن

میل موجگیر و سیبک‌های کوچک متصل به آن (که به "سیبک تعادل" معروفند) از نظر پارگی گردگیر، لقی یا شکستگی بررسی می‌شوند. خرابی این قطعه باعث ایجاد صداهای تق تق در دست‌اندازها و ناپایداری خودرو در پیچ‌ها می‌شود.

 

6 بررسی کمک‌فنرها

کمک‌فنرها از نظر هرگونه نشتی روغن به دقت بازرسی می‌شوند. یک کمک‌فنر روغنی و کثیف، نشانه قطعی خرابی آن است. همچنین عملکرد آنها با فشردن گوشه‌های خودرو به سمت پایین (زمانی که روی زمین است) تست می‌شود. خودرو نباید بیش از یک یا دو بار نوسان کند.

 

7 بررسی گردگیر پلوس‌ها

پارگی گردگیر پلوس‌ها باعث خروج گریس و ورود گرد و خاک به داخل مفصل پلوس می‌شود که به سرعت آن را خراب کرده و باعث ایجاد صدای تق تق در هنگام دور زدن می‌شود.

 

8 بررسی اتصالات جعبه فرمان

محل اتصال جعبه فرمان به شاسی و همچنین وضعیت بوش‌های آن از نظر لقی و فرسودگی بررسی می‌شود.

 

بخش چهارم: بازرسی نهایی و مشاوره

 

پس از انجام تمام مراحل بالا، تکنسین یک تصویر کامل از وضعیت سیستم تعلیق و جلوبندی خودروی شما دارد. در این مرحله، هرگونه ایراد یا لقی شناسایی شده به اطلاع شما رسانده می‌شود. به شما توضیح داده خواهد شد که کدام قطعات نیاز به تعویض فوری دارند و کدام یک در آینده نزدیک به سرویس نیاز پیدا خواهند کرد.

 

تنها پس از تأیید سلامت کامل جلوبندی یا پس از رفع ایرادات توسط شما، فرآیند میزان فرمان آغاز می‌شود. این رویکرد تضمین می‌کند که تنظیمات انجام شده دقیق، پایدار و موثر خواهند بود.

 

میزان فرمان روی جلوبندی خراب، مثل ساختن خونه روی شن روانه. اول زیرسازی، بعد نماکاری!

ما قبل از هر کاری، کل جلوبندی رو چک می‌کنیم تا پولت رو برای تنظیمات بی‌فایده هدر ندی. صداقت، اولین اصل کار ماست.

برای یک بازرسی و تنظیم اصولی، فقط یک تماس فاصله داری: 09198779198