“فقط چرخهای جلو را میزون کن!” - چرا این درخواست اشتباه است؟
این جمله یکی از رایجترین درخواستهای اشتباه در مراکز میزان فرمان است. بسیاری از رانندگان با این تصور که فقط چرخهای جلو قابل تنظیم هستند یا مشکلات فرمان فقط به چرخهای جلو مربوط میشود، سعی میکنند با این درخواست در هزینه و زمان خود صرفهجویی کنند. اما در واقعیت، این کار نه تنها مشکل را به طور کامل حل نمیکند، بلکه میتواند منجر به فرسودگی سریع لاستیکها و ناپایداری خودرو شود. در دنیای میزان فرمان مدرن، تنظیم چهار چرخ (Four-Wheel Alignment) یک استاندارد ضروری است، نه یک گزینه لوکس. در ادامه به دلایل اصلی اشتباه بودن این درخواست میپردازیم.
1 محور عقب، خط مبنای کل خودرو است
در یک فرآیند میزان فرمان اصولی، محور عقب به عنوان نقطه مرجع یا خط مبنا (Thrust Line) برای تنظیم محور جلو در نظر گرفته میشود. تمام تنظیمات چرخهای جلو نسبت به موقعیت چرخهای عقب انجام میشود.
چرا مهم است:
اگر چرخهای عقب از تنظیم خارج باشند (که در بسیاری از خودروها به دلیل ضربه، دستانداز یا فرسودگی بوشها اتفاق میافتد)، هرگونه تنظیمی روی چرخهای جلو بر اساس یک مبنای کج و نادرست انجام خواهد شد. در این حالت، حتی اگر دستگاه، زوایای چرخهای جلو را "سبز" نشان دهد، خودرو در عمل همچنان مشکل کشش فرمان یا کجی غربیلک را خواهد داشت، زیرا چرخهای جلو و عقب همراستا نیستند. این مانند بستن دکمههای پیراهن بر اساس یک دکمه اشتباه است؛ در نهایت همه چیز کج خواهد بود.
2 بیشتر خودروهای امروزی دارای تنظیمات محور عقب هستند
تصور اینکه فقط چرخهای جلو قابل تنظیم هستند، مربوط به خودروهای بسیار قدیمی است. امروزه اکثر خودروها، حتی خودروهای دیفرانسیل جلو، دارای سیستم تعلیق مستقل در عقب یا اکسلهای نیمهمستقل هستند که حداقل زاویه "تو" (Toe) در آنها قابل تنظیم است.
چرا مهم است:
اگر زاویه "تو" در چرخهای عقب نادرست باشد، باعث ایجاد پدیدهای به نام "Thrust Angle" میشود. این یعنی محور عقب تمایل دارد خودرو را به یک سمت هل دهد، در حالی که راننده با چرخهای جلو سعی در حفظ حرکت مستقیم دارد. نتیجه این تقابل، کج شدن غربیلک فرمان برای جبران این انحراف و فرسایش شدید و ناهماهنگ هر چهار لاستیک است. نادیده گرفتن تنظیمات محور عقب، چشمپوشی از ریشه اصلی بسیاری از مشکلات فرمان است.
3 تشخیص مشکلات پنهان در محور عقب
حتی اگر محور عقب خودروی شما کاملاً ثابت و غیرقابل تنظیم باشد (مانند اکسلهای یکپارچه در برخی خودروها)، اتصال سنسورهای میزان فرمان به چرخهای عقب همچنان ضروری است.
چرا مهم است:
دستگاه میزان فرمان با اندازهگیری زوایای چرخهای عقب، میتواند مشکلات ساختاری مانند کجی اکسل یا آسیبدیدگی شاسی ناشی از تصادف یا ضربههای شدید را تشخیص دهد. اگر اپراتور فقط چرخهای جلو را بررسی کند، هرگز متوجه این مشکل اساسی نخواهد شد. در چنین شرایطی، میزان فرمان چرخهای جلو یک راهحل موقتی و ناقص است و مشکل اصلی پابرجا باقی میماند.
4 تأثیر مستقیم بر سیستمهای ایمنی پیشرفته (ADAS)
در خودروهای مدرن مجهز به سیستمهای کمکی راننده (ADAS) مانند رادار بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی و ترمز اضطراری، همراستایی دقیق هر چهار چرخ حیاتی است.
چرا مهم است:
این سیستمها برای عملکرد صحیح به اطلاعات دقیق از سنسور زاویه فرمان و همراستایی کامل خودرو متکی هستند. انحراف در محور عقب (Thrust Angle) میتواند باعث ارسال اطلاعات غلط به این سیستمها شود و عملکرد آنها را مختل کرده یا منجر به صدور هشدارهای اشتباه شود. میزان فرمان دو چرخ این همراستایی حیاتی را نادیده میگیرد.
درخواست برای میزان فرمان فقط دو چرخ جلو، یک صرفهجویی کاذب است. شما ممکن است در کوتاهمدت هزینه کمتری بپردازید، اما در بلندمدت با فرسودگی سریع لاستیکها، کاهش پایداری خودرو و باقی ماندن مشکل اصلی، هزینههای بسیار بیشتری را متحمل خواهید شد. یک میزان فرمان اصولی، همیشه با بررسی و تنظیم هر چهار چرخ آغاز و به پایان میرسد.
ماشینت یه سیستم یکپارچهس، نه چهار تا چرخ جدا از هم.
وقتی میگی "فقط جلو رو میزون کن"، مثل اینه که به دکتر بگی فقط قلبمو چک کن، کاری به فشار خونم نداشته باش! ما کل سیستم ماشینتو با هم هماهنگ میکنیم تا مثل روز اولش روی جاده بشینه.
برای یه تنظیم کامل و اصولی، زنگ بزن: 09198779198