چگونه قبل از مراجعه به تعمیرگاه، مشکل میزان فرمان را عیبیابی کنیم؟
مشکلات مربوط به میزان فرمان اغلب به تدریج ظاهر میشوند و ممکن است راننده به آنها عادت کند. با این حال، با انجام چند تست ساده و مشاهده دقیق رفتار خودرو، میتوانید قبل از مراجعه به تعمیرگاه، یک عیبیابی اولیه انجام دهید. این کار به شما کمک میکند تا با اطلاعات بیشتری با تعمیرکار صحبت کرده و مشکل را دقیقتر توصیف کنید. در اینجا چند روش کلیدی برای تشخیص وجود مشکل در میزان فرمان آورده شده است.
1 تست کشش فرمان در جاده صاف
این سادهترین و رایجترین تست است. برای انجام آن، یک جاده صاف، خلوت و بدون شیب جانبی پیدا کنید.
روش تست:
در سرعت متوسط (حدود 60 تا 80 کیلومتر بر ساعت)، فرمان را برای چند ثانیه رها کنید (با دستان آماده برای گرفتن مجدد آن). به رفتار خودرو دقت کنید.
علائم مشکل:
اگر خودرو به وضوح به سمت چپ یا راست کشیده میشود و برای حفظ حرکت مستقیم نیاز به نگه داشتن دائمی فرمان دارید، به احتمال زیاد میزان فرمان شما، به خصوص زاویه کمبر (Camber) یا کستر (Caster)، نادرست است. توجه داشته باشید که شیب طبیعی جادهها برای تخلیه آب باران، میتواند باعث کشش بسیار خفیف به راست شود که طبیعی است. اما هرگونه کشش واضح و مداوم، یک نشانه هشدار است.
2 بررسی وضعیت غربیلک فرمان
غربیلک فرمان باید آینهی وضعیت چرخهای جلو باشد.
روش تست:
در همان جاده صاف و مستقیم، با سرعتی پایدار حرکت کنید به طوری که خودرو کاملاً در خط مستقیم پیش برود. حالا به غربیلک فرمان نگاه کنید.
علائم مشکل:
اگر برای مستقیم رفتن خودرو، غربیلک فرمان شما کج و خارج از مرکز قرار گرفته (مثلاً کمی به چپ یا راست متمایل است)، این یک نشانه قطعی از به هم خوردن تنظیمات فرمان، به خصوص زاویه "تو" (Toe)، است. در حالت ایدهآل، وقتی چرخها صاف هستند، غربیلک فرمان نیز باید کاملاً صاف باشد.
3 بازرسی چشمی لاستیکها
لاستیکها داستان سلامت سیستم تعلیق و میزان فرمان شما را روایت میکنند.
روش تست:
فرمان را تا انتها به یک سمت بچرخانید تا لبههای داخلی و خارجی لاستیکهای جلو کاملاً نمایان شوند. با دست روی سطح لاستیکها بکشید و به دقت به الگوی سایش آنها نگاه کنید. همین کار را برای سمت دیگر نیز تکرار کنید.
علائم مشکل:
سایش لبه داخلی لاستیک: نشاندهنده کمبر منفی بیش از حد است.
سایش لبه خارجی لاستیک: نشاندهنده کمبر مثبت بیش از حد است.
سایش پله پله یا دندانه دندانه شدن لبهها (Feathering): این یک نشانه کلاسیک از به هم خوردن زاویه "تو" (Toe) است. اگر دست خود را در یک جهت روی لاستیک بکشید صاف و در جهت دیگر تیز و برنده حس میشود.
سایش تکهای و نامنظم: میتواند ناشی از مشکلات بالانس یا خرابی کمکفنر باشد که بر میزان فرمان نیز تاثیر میگذارد.
4 گوش دادن به صداها در پیچها
سیستم فرمان سالم باید بیصدا کار کند.
روش تست:
در یک فضای باز مانند پارکینگ خلوت، با سرعت کم دور بزنید یا در حین رانندگی در پیچهای معمولی با سرعت پایین، به صداها گوش دهید.
علائم مشکل:
شنیدن صدای "جیغ" مانند از لاستیکها در پیچهای ملایم و با سرعت پایین، میتواند نشانهای از تنظیم نبودن زاویه "تو" باشد که باعث میشود چرخها در پیچ به جای غلتیدن، روی زمین کشیده شوند.
5 احساس "گیجی" یا عدم ثبات در فرمان
این یک حس کلی است که در سرعتهای بالاتر خود را نشان میدهد.
روش تست:
در اتوبان و سرعتهای بالاتر (بیش از 90 کیلومتر بر ساعت)، به حس فرمان و پایداری خودرو توجه کنید.
علائم مشکل:
اگر احساس میکنید جلوی خودرو شناور است، فرمان یک "فضای مرده" یا خلاصی در مرکز خود دارد و برای حفظ مسیر نیاز به اصلاحات کوچک و مداوم دارید، به احتمال زیاد فرمان شما "گیج" است. این مشکل میتواند ناشی از تنظیم نبودن زوایای کستر و تو یا وجود لقی در قطعات جلوبندی باشد.
انجام این بررسیهای ساده به شما یک دید کلی از وضعیت میزان فرمان خودرو میدهد و کمک میکند تا مشکل را قبل از اینکه به فرسودگی شدید لاستیکها یا آسیب به قطعات جلوبندی منجر شود، شناسایی و رفع کنید.
قبل از اینکه فرمون ماشینت کار دستت بده، خودت دست به کار شو.
اگه این تستها رو انجام دادی و ماشینت رد شد، یعنی فرمونت داره هشدار میده. ما اون هشدار رو جدی میگیریم و قبل از اینکه دیر بشه، مشکل رو پیدا و حل میکنیم.
برای تشخیص حرفهای و درمون قطعی، فقط یه زنگ بزن: 09198779198