آیا تصادف‌های جزئی می‌توانند میزان فرمان را به هم بزنند؟

آیا تصادف‌های جزئی می‌توانند میزان فرمان را به هم بزنند؟

 

پاسخ کوتاه و قطعی، بله است. بسیاری از رانندگان تصور می‌کنند که تنها تصادفات شدید که منجر به آسیب‌های ظاهری و عمده به بدنه خودرو می‌شوند، می‌توانند بر سیستم فرمان و تعلیق تأثیر بگذارند. این یک باور اشتباه و خطرناک است. در حقیقت، حتی برخوردهای به ظاهر جزئی و کم‌اهمیت نیز قدرت کافی برای خارج کردن زوایای حساس چرخ‌ها از تنظیمات دقیق کارخانه را دارند.

 

سیستم تعلیق و فرمان خودرو یک مجموعه مهندسی‌شده با تلرانس‌های بسیار دقیق است که بر حسب دهم و صدم درجه اندازه‌گیری می‌شود. حتی یک تغییر کوچک به اندازه 0.5 درجه در زوایایی مانند کمبر، کستر یا تو (Toe) می‌تواند رفتار خودرو را به طور کامل تغییر دهد.

 

کدام برخوردهای جزئی می‌توانند میزان فرمان را مختل کنند؟

 

1 برخورد با جدول کنار خیابان

این یکی از شایع‌ترین دلایل به هم خوردن میزان فرمان است. یک برخورد ساده با جدول، حتی با سرعت بسیار کم هنگام پارک کردن یا دور زدن، می‌تواند نیروی جانبی شدیدی را به مجموعه چرخ، سگدست و طبق‌ها وارد کند. این ضربه به راحتی می‌تواند بازوی تنظیم "تو" (Tie Rod) را خم کرده یا اتصالات توپی چرخ (Hub) را از جای خود خارج کند و زوایای چرخ را تغییر دهد.

 

2 افتادن در چاله‌ها و دست‌اندازهای عمیق

شاید این یک "تصادف" به معنای برخورد با خودروی دیگر نباشد، اما یک برخورد شدید و عمودی با یک چاله بزرگ دقیقاً همان کاری را می‌کند که یک ضربه جانبی انجام می‌دهد: اعمال نیروی ناگهانی و خارج از تحمل به سیستم تعلیق. این ضربه می‌تواند بوش‌های لاستیکی را فشرده و دفرمه کند، به سیبک‌ها آسیب بزند و در موارد شدیدتر حتی طبق یا کمک‌فنر را خم کند. نتیجه نهایی، خروج از تنظیم بودن زوایای چرخ است.

 

3 تصادفات بسیار جزئی از جلو یا کنار

یک برخورد کوچک در ترافیک که در آن سپر به سپر خودروی جلویی می‌خورد، یا یک برخورد جزئی به گوشه سپر جلو، ممکن است فقط یک خراش کوچک روی رنگ باقی بگذارد. اما انرژی این ضربه از طریق شاسی به اجزای سیستم تعلیق که به آن متصل هستند، منتقل می‌شود. این انتقال انرژی کافی است تا اتصالات ظریف سیستم فرمان را جابجا کرده و تنظیمات آن را به هم بریزد.

 

4 ضربه‌های وارده هنگام پارک

برخوردهای کوچک با موانع ثابت مانند ستون‌های پارکینگ یا دیوارهای کوتاه، حتی اگر به سپر آسیب نزنند، می‌توانند ضربه‌ای مستقیم به چرخ وارد کنند و باعث به هم خوردن تنظیمات آن شوند.

 

چرا باید بعد از هر برخورد جزئی نگران میزان فرمان باشیم؟

 

آسیب‌های ناشی از به هم خوردن میزان فرمان، برخلاف یک سپر خراشیده، "نامرئی" هستند. شما ممکن است هیچ آسیب ظاهری نبینید، اما خودروی شما دیگر مانند قبل رانندگی نمی‌کند. علائم زیر ممکن است بلافاصله یا به مرور زمان پس از یک برخورد جزئی ظاهر شوند:

 

کشیده شدن فرمان به یک سمت

کج بودن غربیلک فرمان هنگام حرکت در مسیر مستقیم

فرسایش سریع و نامنظم لبه‌های داخلی یا خارجی لاستیک‌ها

ایجاد صدای "جیغ" لاستیک‌ها در پیچ‌های ملایم

احساس گیجی یا عدم ثبات در فرمان

 

نتیجه‌گیری:

هرگز شدت یک تصادف را از روی آسیب‌های ظاهری قضاوت نکنید. سیستم فرمان و تعلیق خودرو بسیار حساس‌تر از بدنه آن است. یک قانون خوب این است: اگر ضربه به حدی قوی بوده که شما آن را به وضوح حس کرده‌اید یا صدای آن را شنیده‌اید، این احتمال وجود دارد که میزان فرمان خودروی شما به هم خورده باشد. بررسی میزان فرمان پس از هرگونه برخورد، حتی جزئی، یک اقدام پیشگیرانه هوشمندانه است که نه تنها از فرسودگی پرهزینه لاستیک‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه مهم‌تر از آن، ایمنی و پایداری خودروی شما را در جاده تضمین می‌نماید.

 

تصادف‌های کوچیک، زخم‌های بزرگی به فرمون ماشینت میزنن. ما اون زخم نامرئی رو پیدا و درمان می‌کنیم.

اجازه نده یه برخورد ساده، فرمونت رو گیج و لاستیک‌هات رو نابود کنه.

برای برگردوندن دقت به فرمونت، فقط یه تماس کافیه: 09198779198