افزایش عمر لاستیکها تا ۳۰٪فقط با یک میزان فرمان به موقع!
لاستیکها یکی از پرهزینهترین و در عین حال حیاتیترین قطعات مصرفی خودرو هستند. هر رانندهای به دنبال راهی برای افزایش عمر و بهرهوری حداکثری از لاستیکهای خود است. در حالی که عواملی مانند تنظیم باد و رانندگی آرام نقش مهمی دارند، یک عامل کلیدی اغلب نادیده گرفته میشود که میتواند به تنهایی عمر لاستیکهای شما را تا 30% یا حتی بیشتر افزایش دهد: "میزان فرمان دقیق و به موقع".
اما چگونه یک تنظیم ساده که چند ده دقیقه بیشتر طول نمیکشد، میتواند چنین تاثیر چشمگیری بر قطعهای به ارزش چندین میلیون تومان داشته باشد؟ پاسخ در علم فیزیک و نحوه تماس لاستیک با جاده نهفته است.
میزان فرمان نادرست، قاتل خاموش لاستیکهای شما
وقتی زوایای فرمان خودروی شما (کمبر، کستر و به خصوص تو) حتی به اندازه کسری از درجه خارج از تنظیمات کارخانه باشند، لاستیکها دیگر به صورت کاملاً عمود و موازی با مسیر حرکت نمیکنند. آنها تحت یک تنش دائمی قرار میگیرند و به معنای واقعی کلمه روی سطح آسفالت "کشیده" میشوند. این کشیدگی یا سایش اضافی، عمر لاستیک را به سه طریق اصلی نابود میکند:
1 سایش سریع و یکنواخت به دلیل زاویه تو (Toe) نادرست
این بزرگترین و شایعترین عامل کاهش عمر لاستیک است. زاویه تو مشخص میکند که چرخهای شما هنگام نگاه از بالا، به سمت داخل (Toe-in) یا به سمت بیرون (Toe-out) متمایل هستند.
چگونه لاستیک را از بین میبرد:
تصور کنید شما در حال راه رفتن هستید اما نوک پاهایتان کمی به سمت داخل یا خارج چرخیده است. برای حرکت مستقیم، شما مجبورید در هر قدم، کفش خود را کمی روی زمین بکشید. دقیقاً همین اتفاق برای لاستیک خودرو با زاویه تو نادرست میافتد. اگر زاویه تو فقط 1.5 میلیمتر خارج از تنظیم باشد، معادل این است که لاستیک شما در هر 1 کیلومتر رانندگی، به اندازه 2.5 متر به صورت جانبی روی آسفالت کشیده شود. در یک کارکرد 10000 کیلومتری، این عدد به 25 کیلومتر کشیدگی جانبی میرسد! این اصطکاک اضافی، مانند یک سمباده دائمی، آج لاستیک را با سرعتی بسیار بالا از بین میبرد.
2 سایش لبهای به دلیل زاویه کمبر (Camber) نادرست
زاویه کمبر، زاویه عمودی چرخ نسبت به جاده است. کمبر منفی یعنی بالای چرخ به سمت داخل و کمبر مثبت یعنی بالای چرخ به سمت بیرون متمایل است.
چگونه لاستیک را از بین میبرد:
وقتی کمبر نادرست باشد، وزن خودرو به جای توزیع یکنواخت روی کل سطح لاستیک، فقط روی لبه داخلی (در کمبر منفی) یا لبه بیرونی (در کمبر مثبت) متمرکز میشود. این فشار متمرکز باعث میشود یک لبه از لاستیک به سرعت ساییده شده و صاف شود، در حالی که بقیه قسمتهای لاستیک هنوز آج زیادی دارند. در این حالت، شما مجبور میشوید لاستیکی را که 80% آن سالم است، فقط به خاطر از بین رفتن 20% از سطح آن، تعویض کنید. این یعنی هدر رفتن مستقیم پول شما.
3 سایش پلهای و تکهای به دلیل ترکیبی از زوایای غلط
اغلب اوقات، مشکلات میزان فرمان به یک زاویه محدود نمیشود. ترکیبی از زوایای تو و کمبر نادرست میتواند باعث ایجاد الگوهای سایش پیچیدهتر و مخربتری مانند سایش پلهای (Heel-and-Toe wear) شود. در این حالت، بلوکهای آج به صورت یکی در میان ساییده میشوند و با کشیدن دست روی لاستیک، حالتی شبیه به دندانه اره حس میشود. این نوع سایش نه تنها باعث ایجاد صدای اضافی و لرزش در حین رانندگی میشود، بلکه عمر لاستیک را نیز به شدت کاهش میدهد.
نتیجهگیری:
یک میزان فرمان دقیق و علمی، سرمایهگذاری هوشمندانهای است که چندین برابر هزینه خود را به شما بازمیگرداند. با اطمینان از اینکه هر چهار چرخ خودروی شما کاملاً در راستای صحیح خود حرکت میکنند، شما سایش اضافی را از بین برده و به لاستیکها اجازه میدهید تا به حداکثر عمر طراحی شده توسط کارخانه سازنده خود برسند. افزایش عمر 20 تا 30 درصدی لاستیک با یک میزان فرمان به موقع، یک ادعای تبلیغاتی نیست، بلکه یک واقعیت فیزیکی و اقتصادی است.
پول لاستیک نو میدی ولی فرمونت تنظیم نیست؟
این مثل اینه که کت و شلوار گرونقیمت رو با کفش پاره بپوشی.
ما با یه تنظیم دقیق، جلوی آتیش زدن پولت رو میگیریم و عمر لاستیکهات رو چند برابر میکنیم.
برای اینکه لاستیکهات برات کار کنن نه علیهت، زنگ بزن: 09198779198