تنظیم فرمان رنو (L90، ساندرو): نکات تخصصی تعمیرکاران

تنظیم فرمان رنو (L90، ساندرو): نکات تخصصی تعمیرکاران

 

خانواده رنو L۹۰ و ساندرو به دلیل ساختار بسیار مستحکم و مهندسی‌شده شاسی و جلوبندی خود، شهرت دارند. این استحکام باعث می‌شود که تنظیمات فرمان آن‌ها در حالت عادی به ندرت به هم بخورد، اما در صورت بروز مشکل، نیازمند دقت و توجه به نکات بسیار خاصی است که بسیاری از تعمیرکاران عمومی از آن غافل می‌شوند.

 

نکته طلایی اول: سلامت قطعات، پیش‌نیاز اصلی

 

برخلاف خودروهایی مانند پراید، در پلتفرم L۹۰ و ساندرو، خرابی قطعات جلوبندی (مخصوصاً سیبک طبق) تأثیر بسیار شدید و مستقیمی بر زوایای فرمان، به خصوص "کستر" و "کمبر" می‌گذارد. قبل از هرگونه اقدام برای میزان فرمان، موارد زیر باید با وسواس چک شوند:

 

بوش طبق: بوش‌های طبق در این خودروها، به خصوص بوش جناغی (بوش بزرگ)، به مرور زمان دچار پارگی و لهیدگی می‌شوند. خرابی این بوش باعث بازی کردن طبق و تغییر شدید زوایای کمبر و کستر می‌شود و هرگونه تنظیم فرمانی را بی‌فایده می‌کند.

سیبک زیر کمک (سیبک طبق): این قطعه بسیار مهم است. خلاصی یا لقی سیبک طبق نه تنها باعث صدای تق تق در دست‌اندازها می‌شود، بلکه مستقیماً زاویه کمبر را منفی کرده و باعث سایش شدید لبه داخلی لاستیک می‌شود.

قرقری فرمان (مفصل محوری): خرابی این قطعه باعث ایجاد خلاصی در فرمان و به هم خوردن "زاویه تو" می‌شود.

 

قانون تعمیرکاران حرفه‌ای: تا زمانی که از سلامت 100 درصدی طبق‌ها و سیبک‌ها مطمئن نشده‌اید، هزینه کردن برای میزان فرمان بی‌فایده است.

 

زوایای قابل تنظیم و مقادیر استاندارد

 

در پلتفرم L۹۰ و ساندرو، مانند اکثر خودروهای مک فرسون، تنها زاویه قابل تنظیم در جلوبندی "زاویه تو" (Toe) است. زوایای کمبر و کستر ثابت بوده و توسط طراحی شاسی و قطعات تعیین می‌شوند.

 

زاویه تو (Toe):

مقدار استاندارد برای L۹۰و ساندرو: 0.00 درجه با تلرانس بسیار کم (مثلاً 0.05+ تا 0.05-). بهترین حالت، تنظیم "تو" دقیقاً روی صفر است. تنظیم "تو" به صورت "تو اوت" (منفی) حتی به مقدار کم، به سرعت باعث سایش لبه داخلی لاستیک‌ها می‌شود.

 

زوایای ثابت (کمبر و کستر) و عیب‌یابی آن‌ها

 

اگر دستگاه میزان فرمان نشان دهد که زوایای کمبر یا کستر خارج از محدوده استاندارد هستند، این یک "هشدار جدی" است و مشکل با تنظیم حل نمی‌شود.

 

کمبر (Camber):

مقدار استاندارد: حدود 0.5- درجه (منفی نیم درجه).

علت خروج از محدوده: کج شدن سگدست، خرابی سیبک طبق، یا (در موارد نادر) دفرمه شدن کمک فنر. کمبر منفی‌تر از 1.0- درجه قطعاً منجر به سایش لبه داخلی لاستیک خواهد شد.

 

کستر (Caster):

مقدار استاندارد: حدود 2.5+ تا 3.5+ درجه (مثبت).

علت خروج از محدوده: این زاویه نشان‌دهنده سلامت شاسی است. ضربه به سرشاسی یا کشیدگی شاسی در اثر تصادف، زاویه کستر را به هم می‌ریزد. عدم تقارن کستر در دو طرف (مثلاً چرخ راست 3.0+ و چرخ چپ 2.0+) دلیل اصلی کشیدن فرمان به یک سمت است که با تنظیم "تو" برطرف نمی‌شود.

 

نکات حیاتی که نباید فراموش شوند

 

1 فرمان هیدرولیک و EPS: این خودروها فرمان سنگینی ندارند. اگر فرمان سفت است، مشکل از میزان فرمان نیست. سطح روغن هیدرولیک (در مدل‌های هیدرولیک) و سلامت پمپ و شیر فرمان را بررسی کنید.

 

2 محور عقب: محور عقب این خودروها یکپارچه (Twist Beam) و غیرقابل تنظیم است. اگر دستگاه، وجود زاویه در محور عقب را نشان دهد، به معنی ضربه خوردن و کج شدن اکسل است و باید توسط متخصص اکسل بررسی شود.

 

3 لاستیک‌ها: به دلیل حساسیت بالای جلوبندی، استفاده از لاستیک‌های هم‌اندازه و با آج یکسان در دو طرف محور جلو الزامی است.

 

ماشینت رنوئه و فرمونش گیجه یا لاستیک خراب می‌کنه؟

تنظیم فرمان رنو فقط چرخوندن دو تا پیچ نیست، علم و تجربه‌ است. ما ایراد رو از ریشه پیدا می‌کنیم.

با یک تنظیم دقیق، سواری ماشینت رو مثل روز اول کن.

تخصص ما، آرامش خیال شماست.

همین الان تماس بگیر: 09198779198