راهنمای میزان فرمان پراید: چگونه از لاستیک سایی جلوگیری کنیم؟
پراید به عنوان یکی از رایجترین خودروهای کشور، دارای سیستم تعلیق سادهای است (مک فرسون در جلو و یکپارچه در عقب) اما همین سادگی، باعث افزایش حساسیت آن به تنظیمات میزان فرمان و سلامت قطعات جلوبندی میشود. لاستیک سایی، به خصوص در چرخهای جلو، شایعترین مشکل ناشی از عدم تنظیم صحیح است. این راهنما به شما کمک میکند تا دلایل اصلی لاستیک سایی را بشناسید و از آن جلوگیری کنید.
علت اصلی لاستیک سایی در پراید: زاویه تو (Toe)
در خودروی پراید، برخلاف بسیاری از خودروهای دیگر، زوایای کمبر و کستر در محور جلو به صورت فابریک قابل تنظیم نیستند. تنها زاویهای که در جلوبندی پراید به راحتی تنظیم میشود، "زاویه تو" است. به همین دلیل، 90 درصد موارد لاستیک سایی در پراید مستقیماً به تنظیم نبودن این زاویه مربوط میشود.
تو این (Toe-in): زمانی که جلوی چرخها به سمت داخل متمایل باشد. این حالت باعث سایش لبه بیرونی لاستیکها میشود.
تو اوت (Toe-out): زمانی که جلوی چرخها به سمت بیرون متمایل باشد. این حالت دلیل اصلی سایش شدید لبه داخلی لاستیکها در پراید است.
مقادیر استاندارد زاویه تو برای پراید
برای جلوگیری از لاستیک سایی، زاویه تو باید در محدوده استاندارد تنظیم شود.
مقدار استاندارد تو (Toe) برای پراید: بین 0.00 تا 1.00+ میلیمتر (مثبت) یا به عبارتی نزدیک به صفر با کمی تمایل به "تو این".
تنظیم تو روی عدد صفر، فرمان را تیزتر میکند اما تنظیم آن روی 1.00+ میلیمتر به پایداری خودرو در مسیر مستقیم کمک میکند. خروج از این محدوده، به خصوص به سمت مقادیر منفی (تو اوت)، به سرعت باعث سایش لبههای لاستیک میشود.
چرا زاویه تو در پراید به هم میخورد؟
1 عبور از دستاندازها و چالهها با سرعت بالا.
2 فرسودگی و خرابی قطعات جلوبندی، به خصوص سیبک فرمان و بوش طبق.
3 تعمیرات جلوبندی و تعویض قطعاتی مانند جعبه فرمان، سیبک یا طبق بدون انجام میزان فرمان پس از آن.
سایر دلایل لاستیک سایی در پراید
اگرچه زاویه تو مهمترین عامل است، موارد زیر نیز میتوانند باعث سایش نامنظم لاستیک شوند:
خرابی شاسی: ضربههای شدید به چرخها یا تصادفات میتواند منجر به کج شدن سگدست یا تغییر زاویه در سرشاسی (محل اتصال طبق) شود. در این حالت، زاویه کمبر از حالت استاندارد خارج میشود و باعث سایش یک طرفه لاستیک (معمولاً لبه داخلی) میگردد که با تنظیم زاویه تو به تنهایی حل نمیشود.
کمبر منفی بیش از حد (چرخ به شکل / \ ): باعث سایش لبه داخلی لاستیک میشود.
کمبر مثبت بیش از حد (چرخ به شکل \ / ): باعث سایش لبه بیرونی لاستیک میشود.
برای رفع این مشکل، شاسیساز یا جلوبندیساز ماهر باید وضعیت سگدست و شاسی را بررسی کند.
مشکلات بلبرینگ چرخ: لقی بیش از حد بلبرینگ چرخ باعث تکان خوردن چرخ در حین حرکت و سایش نامنظم و پلهای لاستیک میشود.
فشار باد نامناسب: کم بودن باد لاستیک باعث سایش لبههای کناری و زیاد بودن آن باعث سایش قسمت میانی لاستیک میشود.
جابجایی نامنظم لاستیکها: برای سایش یکنواخت، توصیه میشود هر 10000 کیلومتر لاستیکها را به صورت ضربدری (جلو راست با عقب چپ) جابجا کنید.
فرمان میکشه؟ لاستیکهات زود صاف میشن؟
تنظیم فرمان پراید فقط صاف کردن فرمون نیست، قلق داره! ما با دقت میلیمتری، لاستیک سایی ماشینت رو متوقف میکنیم.
تخصص ما، آرامش خیال شماست.
همین الان زنگ بزن: 09198779198