چرا میزان فرمان در خودروهای شاسی بلند (SUV) اهمیت دوچندان دارد؟
میزان فرمان برای تمام خودروها یک امر ضروری است، اما وقتی صحبت از خودروهای شاسی بلند یا SUV به میان میآید، این ضرورت از یک موضوع مرتبط با سایش لاستیک و صاف بودن فرمان، به یک فاکتور حیاتی در ایمنی، پایداری و سلامت فنی خودرو تبدیل میشود. دلایل این اهمیت دوچندان به ویژگیهای ساختاری این کلاس از خودروها باز میگردد.
1 مرکز ثقل بالاتر و وزن بیشتر
خودروهای SUV به طور ذاتی دارای مرکز ثقل (Center of Gravity) بالاتری نسبت به خودروهای سدان هستند. این ویژگی فیزیکی آنها را مستعد بیثباتی و حرکات گهوارهای (Body Roll) در پیچها و مانورهای ناگهانی میکند. یک میزان فرمان نادرست، که باعث کشش فرمان یا گیجی شود، این بیثباتی را تشدید میکند. راننده مجبور است به طور مداوم اصلاحات کوچکی روی فرمان اعمال کند. در یک شرایط اضطراری، این تأخیر و عدم قطعیت در پاسخ فرمان میتواند تفاوت بین کنترل خودرو و واژگونی آن باشد. همچنین وزن بیشتر این خودروها فشار بسیار بالاتری بر اجزای سیستم تعلیق و لاستیکها وارد میکند و یک زاویه نامناسب، فرسایش این قطعات گرانقیمت را به شدت تسریع میکند.
2 لاستیکهای بزرگتر و گرانتر
لاستیکهای خودروهای SUV به مراتب بزرگتر، سنگینتر و گرانتر از لاستیکهای خودروهای سواری معمولی هستند. هزینه تعویض یک دست کامل لاستیک برای یک شاسی بلند میتواند 2 تا 3 برابر یک خودروی سدان باشد. کوچکترین انحراف در زوایای کمبر یا تو، به سرعت باعث سایش غیریکنواخت و از بین رفتن آج لاستیکها میشود. بنابراین، از نظر اقتصادی، نادیده گرفتن میزان فرمان در یک SUV به معنای هدر دادن مستقیم یک سرمایهگذاری قابل توجه است.
3 فشار بر سیستم انتقال قدرت (AWD و 4WD)
بسیاری از خودروهای SUV مجهز به سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ (AWD یا 4WD) هستند. در این سیستمها، چرخها از طریق قطعاتی مانند دیفرانسیل و ترنسفر کیس به یکدیگر متصل هستند. اگر زوایای فرمان و چرخها تنظیم نباشد، هر چرخ تلاش میکند مسیر متفاوتی را طی کند. این ناهماهنگی باعث ایجاد یک فشار دائمی و مخرب بر روی کل سیستم انتقال قدرت میشود. این پدیده که به آن Drivetrain Binding میگویند، میتواند منجر به فرسودگی سریع دیفرانسیلها، پلوسها و ترنسفر کیس شده و خرابیهای بسیار پرهزینه و پیچیدهای را به بار آورد.
4 پیچیدگی سیستم تعلیق
خودروهای SUV مدرن، به خصوص مدلهای وارداتی، اغلب از سیستمهای تعلیق مستقل و چند اتصالی (Multi-link) در هر دو محور جلو و عقب بهره میبرند. این ساختار پیچیده، نیازمند یک "میزان فرمان چهار چرخ" دقیق است. تنظیم صرفاً چرخهای جلو در این خودروها یک کار کاملاً ناقص است، زیرا جهتگیری و پایداری خودرو به شدت به زوایای محور عقب وابسته است. هرگونه ایراد یا تنظیم نادرست در عقب، مستقیماً بر روی فرمانپذیری و حس رانندگی تأثیر منفی میگذارد.
5 حساسیت سیستمهای ایمنی الکترونیکی
خودروهای شاسی بلند مدرن مملو از سیستمهای ایمنی پیشرفته مانند سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش و دستیارهای رانندگی هستند. عملکرد صحیح تمام این سیستمها به اطلاعات دقیق از "سنسور زاویه فرمان" وابسته است. اگر فرمان به دلیل نامیزان بودن چرخها کج بایستد، این سنسور اطلاعات غلط به کامپیوتر خودرو ارسال میکند. در نتیجه، سیستم ESP ممکن است در یک پیچ یا در شرایط لغزنده، واکنش اشتباه، دیرهنگام یا زودهنگام نشان دهد. با توجه به مرکز ثقل بالای SUV ها، عملکرد دقیق ESP برای جلوگیری از واژگونی حیاتی است و میزان فرمان نادرست، این سیستم نجاتبخش را مختل میکند.
تخصص ما، تضمین ایمنی و پایداری خودروی شماست.
تنظیم دقیق فرمان و سیستم تعلیق خودروهای داخلی و وارداتی، مطابق با استانداردهای کارخانه.
برای مشاوره و رزرو وقت با ما تماس بگیرید: 09198779198