راهنمای کامل میزان فرمان پژو 206 و 207 (نکات و تنظیمات خاص)
پلتفرم پژو 206 و 207 (شامل تمام تیپها از 1 تا 6، مدلهای صندوقدار SD و 207) به دلیل طراحی خاص سیستم تعلیق جلو و عقب، دارای نکات و حساسیتهای ویژهای در فرآیند میزان فرمان است. درک این تفاوتها برای دستیابی به یک رانندگی پایدار، جلوگیری از سایش لاستیک و رفع مشکلات فرمان، حیاتی است. این راهنما هر دو محور جلو و عقب را پوشش میدهد.
محور جلو: تعلیق مکفرسون
زوایای استاندارد و نکات تنظیم (محور جلو)
1. Toe (تواین و تواوت)
زاویه تو، مانند سایر خودروها، مهمترین بخش قابل تنظیم در محور جلوی 206 و 207 است.
مقدار استاندارد: برخلاف بسیاری از خودروها که با تو صفر تنظیم میشوند، پلتفرم 206 به طور ذاتی به مقداری "تواوت" (Toe-out) نیاز دارد. مقدار استاندارد و ایدهآل برای مجموع زوایای تو (Total Toe) در محور جلو بین 0.10- تا 0.20- درجه (یعنی 0.10 تا 0.20 درجه تواوت) است.
نکته تخصصی: تنظیم تو این خودرو روی صفر یا حالت تواین (مثبت) یک اشتباه رایج و بزرگ است. این کار باعث گیجی فرمان در سرعتهای بالا، عدم بازگشت صحیح فرمان به مرکز پس از پیچیدن و احساس "سبک بودن" بیش از حد فرمان میشود. تواوت استاندارد باعث میشود خودرو در ابتدای پیچ، سریعتر و دقیقتر به فرمان واکنش نشان دهد و حس پایداری بهتری داشته باشد.
2. Camber (کمبر)
زاویه کمبر در محور جلوی 206 و 207 نیز مانند اکثر خودروهای مکفرسون، باید منفی باشد.
مقدار استاندارد: مقدار ایدهآل کمبر برای چرخهای جلو بین 0.25- تا 0.75- درجه است.
تنظیم پذیری: این زاویه در حالت فابریک قابل تنظیم نیست. اگر مقدار کمبر خارج از این محدوده باشد (به خصوص اگر مثبت باشد)، نشاندهنده وجود یک ایراد مکانیکی جدی است.
محور عقب: سیستم تعلیق نیمه مستقل با اکسل پیچشی (Torsion Beam)
یکی از تفاوتهای اصلی پلتفرم 206، سیستم تعلیق عقب آن است که در صورت خرابی، به طور مستقیم روی فرمانپذیری و پایداری کل خودرو تأثیر میگذارد.
زوایای استاندارد (محور عقب)
مقدار استاندارد: چرخهای عقب باید دارای کمبر منفی (بین 1.0- تا 1.5- درجه) و کمی تو این (بین 0.15+ تا 0.30+ درجه) باشند.
تنظیم پذیری: این زوایا در حالت عادی قابل تنظیم نیستند. هرگونه انحراف از این مقادیر استاندارد، نشاندهنده خرابی اکسل عقب است.
مشکلات رایج میزان فرمان در 206 و 207 و راه حلهای آنها
1. مشکل: خارج شدن شدید زاویه چرخهای عقب (معمولاً کمبر مثبت و تو اوت شدن)
علت اصلی: این شایعترین، پرهزینهترین و خطرناکترین مشکل پلتفرم 206 است. علت آن خرابی بلبرینگهای ژامبون (Trailing Arm Bearings) در دو سمت اکسل عقب است. این بلبرینگها وظیفه چرخش روان بازوهای اکسل را بر عهده دارند. با نفوذ آب و گرد و خاک، این بلبرینگها از بین رفته و مستقیماً خود اکسل و محل نشیمنگاه بلبرینگ را تخریب میکنند.
علائم:
الف) تغییر شکل ظاهری چرخ عقب: با نگاه کردن از پشت خودرو، متوجه میشوید که بالای یک یا هر دو چرخ عقب به سمت بیرون کج شده (کمبر مثبت).
ب) سایش شدید و سریع لبه داخلی لاستیکهای عقب.
ج) ایجاد صدای جیرجیر یا سایش فلز روی فلز از عقب خودرو.
د) انحراف و عدم پایداری شدید قسمت عقب خودرو در پیچها (احساس در رفتن عقب ماشین).
راه حل: این مشکل با میزان فرمان حل نمیشود. تنها راه حل، باز کردن کامل اکسل عقب و تعمیر اساسی آن است. این فرآیند شامل تعویض بلبرینگهای ژامبون، بازسازی یا تعویض بازوهای اکسل و در موارد شدید، تعویض کل پوسته اکسل میشود. این کار باید توسط یک متخصص اکسل 206 انجام شود.
2. مشکل: کشیدن فرمان به یک سمت حتی پس از میزان فرمان دقیق
علت اصلی: پس از اطمینان از سلامت اکسل عقب و بوشهای طبق جلو، شایعترین علت، ایراد ساختاری در لاستیک (کونیکالیتی) است. علت دیگر که در 206 نسبتاً رایج است، عملکرد نامساوی سیستم ترمز حتی بدون ترمزگیری است. گاهی کالیپر ترمز یک سمت به مقدار بسیار کمی درگیر باقی میماند و مقاومتی ایجاد میکند که باعث کشیدن فرمان میشود.
راه حل: ابتدا تست جابجایی ضربدری لاستیکهای جلو انجام شود. اگر مشکل برطرف نشد، باید سلامت و عملکرد روان کالیپرهای ترمز جلو توسط مکانیک بررسی شود.
3. مشکل: عدم تطابق کمبر در چرخهای جلو
علت اصلی: همانند سایر خودروها، علت اصلی آن ضربه به چرخ و دفرمه شدن قطعاتی مانند سگدست یا کمکفنر است. در 206، کج شدن خود پوسته کمکفنر یک دلیل رایج است.
راه حل: تعویض قطعه معیوب (سگدست یا کمکفنر). استفاده از پیچ لنگی برای جبران کمبر در این خودرو نیز یک راه حل موقت و غیراصولی است که علت اصلی را رفع نمیکند.
4. مشکل: گیجی و خلاصی بیش از حد فرمان
علت اصلی: علاوه بر تنظیم نبودن زاویه تو (Toe) یا خرابی بوش طبق، این مشکل در 206 میتواند به دلیل خرابی سیبک فرمان (Tie Rod End) یا قرقری فرمان (Inner Tie Rod) باشد. این قطعات در صورت فرسودگی، خلاصی زیادی در سیستم فرمان ایجاد میکنند.
راه حل: قبل از میزان فرمان، تکنسین باید خلاصی تمام اجزای سیستم فرمان از جمله سیبکها و قرقریها را به دقت بررسی و در صورت لزوم آنها را تعویض کند.
5. نکته ویژه مدلهای اتوماتیک و دارای ESP:
در مدلهای مجهز به سیستم کنترل پایداری (مانند تیپ 6 یا برخی مدلهای 207)، پس از انجام میزان فرمان، باید "کالیبراسیون سنسور زاویه فرمان" با دستگاه دیاگ انجام شود تا از عملکرد صحیح سیستم ESP اطمینان حاصل گردد.