زوایای کمبر (Camber)، کستر (Caster) و تو (Toe): تعریف و تاثیر آن‌ها بر رانندگی

زوایای کمبر (Camber)، کستر (Caster) و تو (Toe): تعریف و تأثیر آن‌ها بر رانندگی

 

تنظیم زوایای چرخ‌ها، که اغلب به آن "میزان فرمان" می‌گویند، یکی از حیاتی‌ترین جنبه‌های نگهداری خودرو است. این تنظیمات شامل سه زاویه اصلی کمبر، کستر و تو می‌شود که هر کدام به طور مستقیم بر پایداری، فرمان‌پذیری، ایمنی و میزان سایش لاستیک‌های خودرو تأثیر می‌گذارند. درک این زوایا به شما کمک می‌کند تا اهمیت یک میزان فرمان دقیق را بهتر متوجه شوید.

 

زاویه کمبر (Camber)

 

تعریف: کمبر زاویه‌ای است که چرخ خودرو نسبت به خط عمود، از نمای روبرو دارد. اگر بالای چرخ به سمت بیرون متمایل باشد، "کمبر مثبت" نامیده می‌شود. اگر بالای چرخ به سمت داخل (به سمت موتور) متمایل باشد، "کمبر منفی" نام دارد. اگر چرخ کاملاً عمود بر سطح زمین باشد، "کمبر صفر" است.

 

تأثیر بر رانندگی و لاستیک:

 

کمبر مثبت: در گذشته برای جبران وزن خودرو و بار و صاف شدن چرخ در حال حرکت استفاده می‌شد، اما امروزه کمتر رایج است. کمبر مثبت بیش از حد باعث سایش لبه بیرونی لاستیک می‌شود و سطح تماس آن را با جاده کاهش می‌دهد.

 

کمبر منفی: این زاویه در خودروهای مدرن و به خصوص در خودروهای اسپرت بسیار رایج است. کمبر منفی باعث افزایش سطح تماس لاستیک با جاده در هنگام پیچیدن می‌شود و چسبندگی و پایداری خودرو را در پیچ‌ها به شکل چشمگیری بهبود می‌بخشد. با این حال، کمبر منفی بیش از حد باعث سایش لبه داخلی لاستیک در رانندگی مستقیم و کاهش پایداری در خط مستقیم می‌شود.

 

کمبر صفر: این حالت ایده‌آل برای به حداقل رساندن سایش لاستیک در رانندگی مستقیم است، زیرا تمام سطح لاستیک با جاده در تماس است.

 

علائم خرابی کمبر: کشیدن فرمان به یک سمت و سایش غیریکنواخت لاستیک (سایش لبه داخلی یا خارجی) از نشانه‌های اصلی نادرست بودن زاویه کمبر است.

 

زاویه کستر (Caster)

 

تعریف: کستر زاویه‌ای است که محور فرمان (خط فرضی که از بالا و پایین سیبک‌ها یا محل اتصال کمک‌فنر به سگ‌دست می‌گذرد) نسبت به خط عمود، از نمای کناری خودرو دارد. اگر بالای محور فرمان به سمت عقب خودرو متمایل باشد، "کستر مثبت" است. اگر به سمت جلوی خودرو متمایل باشد، "کستر منفی" است.

 

تأثیر بر رانندگی:

 

کستر مثبت: تقریباً تمام خودروهای امروزی از کستر مثبت استفاده می‌کنند. این زاویه برای پایداری خودرو در سرعت‌های بالا و همچنین برای بازگشت خودکار فرمان به حالت مستقیم پس از پیچیدن، حیاتی است. کستر مثبت باعث می‌شود نقطه تماس لاستیک با زمین، جلوتر از محور فرمان قرار گیرد و مانند چرخ‌های جلوی یک چرخ خرید، به پایداری در حرکت مستقیم کمک کند.

 

کستر منفی یا صفر: این حالت‌ها باعث بی‌ثباتی شدید در سرعت‌های بالا و "گیج" زدن فرمان می‌شوند. فرمان بسیار سبک و حساس شده و تمایلی به بازگشت به مرکز ندارد.

 

علائم خرابی کستر: عدم تفاوت کستر در دو طرف (مثلاً کستر مثبت در یک چرخ و کستر کمتر در چرخ دیگر) می‌تواند باعث کشیدن فرمان به سمتی شود که کستر کمتری دارد. همچنین سختی در بازگشت فرمان یا احساس بی‌ثباتی در سرعت‌های بالا از علائم اصلی نادرست بودن این زاویه است.

 

زاویه تو (Toe)

 

تعریف: تو زاویه‌ای است که چرخ‌ها نسبت به خط موازی، از نمای بالا (مانند نگاه کردن از سقف خودرو به پایین) دارند. اگر جلوی چرخ‌ها به سمت یکدیگر متمایل باشد، "تو-این" (Toe-in) یا "سر جمع" نامیده می‌شود. اگر جلوی چرخ‌ها از یکدیگر دور باشند، "تو-اوت" (Toe-out) یا "سر باز" نامیده می‌شود. اگر چرخ‌ها کاملاً موازی باشند، "تو صفر" است.

 

تأثیر بر رانندگی و لاستیک:

 

تو-این (Toe-in): این حالت باعث افزایش پایداری در خط مستقیم می‌شود. در خودروهای دیفرانسیل عقب، کمی تو-این در چرخ‌های جلو تنظیم می‌شود تا نیروی مقاومت جاده که تمایل به باز کردن چرخ‌ها دارد را خنثی کند.

 

تو-اوت (Toe-out): این حالت باعث می‌شود خودرو در شروع پیچ سریع‌تر واکنش نشان دهد و فرمان تیزتر شود. به همین دلیل در برخی خودروهای اسپرت یا مسابقه‌ای استفاده می‌شود. در خودروهای دیفرانسیل جلو، کمی تو-اوت در چرخ‌های جلو تنظیم می‌شود تا نیروی کشش پیشرانه که تمایل به جمع کردن چرخ‌ها دارد را جبران کند.

 

تأثیر بر سایش لاستیک: زاویه تو بیشترین و سریع‌ترین تأثیر را بر سایش لاستیک دارد. هرگونه انحراف قابل توجه از مقدار استاندارد (چه تو-این و چه تو-اوت) باعث سایش سریع و پرزمانند (لبه‌لبه شدن) در سطح لاستیک می‌شود که به آن "سایش دندانه‌دار" یا Feathering می‌گویند. این نوع سایش با کشیدن دست روی لاستیک قابل تشخیص است.

 

علائم خرابی تو: فرمان کج در هنگام رانندگی مستقیم و سایش دندانه‌دار و سریع لاستیک‌ها واضح‌ترین علائم نادرست بودن زاویه تو هستند.