میزان فرمان دو چرخ (جلو) یا چهار چرخ؟ کدام برای خودروی شما مناسب است؟
وقتی برای تنظیم فرمان به تعمیرگاه مراجعه میکنید، ممکن است با دو اصطلاح "میزان فرمان دو چرخ" و "میزان فرمان چهار چرخ" مواجه شوید. انتخاب بین این دو گزینه بستگی به نوع سیستم تعلیق خودروی شما دارد و یک انتخاب سلیقهای نیست. درک تفاوت این دو به شما کمک میکند تا مطمئن شوید سرویس درستی برای خودرویتان انجام میشود.
میزان فرمان دو چرخ (تنظیم محور جلو)
همانطور که از نامش پیداست، در این نوع تنظیم، تکنسین فقط زوایای چرخهای محور جلو (شامل کمبر، کستر و تو) را بررسی و تنظیم میکند. این روش برای خودروهایی مناسب است که محور عقب آنها دارای یک اکسل یکپارچه و صلب (Solid Rear Axle) است و هیچگونه قابلیت تنظیمی برای چرخهای عقب وجود ندارد.
کدام خودروها به تنظیم دو چرخ نیاز دارند؟
بسیاری از خودروهای دیفرانسیل جلو قدیمیتر.
اکثر وانتها و کامیونتها که دیفرانسیل عقب هستند و اکسل عقب یکپارچه دارند.
برخی از خودروهای سواری دیفرانسیل عقب قدیمیتر.
در این فرآیند، تکنسین ابتدا مطمئن میشود که چرخهای عقب در راستای خط مرکزی خودرو قرار دارند و سپس چرخهای جلو را نسبت به چرخهای عقب تنظیم میکند تا هر چهار چرخ کاملاً موازی و در یک راستا حرکت کنند. اگر چرخهای عقب از ابتدا خارج از راستای خود باشند، تنظیم دو چرخ جلو به تنهایی نمیتواند مشکلاتی مانند کج بودن فرمان یا "حرکت خرچنگی" خودرو را حل کند.
میزان فرمان چهار چرخ (تنظیم هر دو محور)
این روش، کاملترین و دقیقترین نوع تنظیم فرمان است. در میزان فرمان چهار چرخ، زوایای هر چهار چرخ خودرو (هم محور جلو و هم محور عقب) بررسی و تنظیم میشوند. این سرویس برای خودروهایی ضروری است که سیستم تعلیق عقب آنها از نوع مستقل (Independent Rear Suspension) است و قابلیت تنظیم زاویه کمبر و تو را برای چرخهای عقب نیز دارند.
کدام خودروها به تنظیم چهار چرخ نیاز دارند؟
تقریباً تمام خودروهای مدرن دیفرانسیل جلو که دارای سیستم تعلیق عقب مستقل هستند.
تمام خودروهای چهار چرخ متحرک (AWD یا 4WD).
بسیاری از خودروهای اسپرت و لوکس دیفرانسیل عقب که تعلیق عقب مستقل و قابل تنظیم دارند.
در این روش، تکنسین ابتدا زوایای چرخهای عقب را مطابق با مشخصات کارخانه تنظیم میکند. سپس، با در نظر گرفتن راستای دقیق محور عقب، به سراغ تنظیم چرخهای جلو میرود. این کار تضمین میکند که هر چهار چرخ خودرو دقیقاً در یک راستا و هماهنگ با یکدیگر حرکت میکنند. نتیجه این کار، بهترین پایداری، فرمانپذیری دقیق و حداقل سایش لاستیکهاست.
چرا میزان فرمان چهار چرخ ارجحیت دارد؟
حتی برای خودروهایی که تعلیق عقب غیرقابل تنظیم دارند، انجام بررسی چهار چرخ (که گاهی به آن Thrust Angle Alignment میگویند) توصیه میشود. در این حالت، دستگاه زوایای چرخهای عقب را اندازهگیری میکند تا مشخص شود آیا محور عقب نسبت به خط مرکزی خودرو انحراف دارد یا خیر. اگر انحرافی وجود داشته باشد (مثلاً به دلیل ضربه یا فرسودگی بوشها)، تکنسین نمیتواند آن را تنظیم کند، اما میتواند چرخهای جلو را به گونهای تنظیم کند که این انحراف را جبران نمایند تا خودرو حداقل به صورت مستقیم حرکت کند. این کار به تشخیص مشکلات پنهان در محور عقب نیز کمک شایانی میکند.
نتیجهگیری:
اگر خودروی شما مدرن است (تولید دهه اخیر)، به احتمال بسیار زیاد به میزان فرمان چهار چرخ نیاز دارد.
اگر مطمئن نیستید، همیشه درخواست میزان فرمان چهار چرخ را بدهید. یک تعمیرگاه مجهز، با اتصال سنسورها به هر چهار چرخ، نوع سیستم تعلیق شما را تشخیص داده و سرویس مناسب را ارائه خواهد داد.
انتخاب میزان فرمان دو چرخ برای خودرویی که به تنظیم چهار چرخ نیاز دارد، کاری ناقص است و بسیاری از مشکلات اصلی مانند لاستیک سایی چرخهای عقب و ناپایداری خودرو را حل نخواهد کرد.
برای ارتباط و مشاوره تخصصی در زمینه خدمات جلوبندی و میزان فرمان، میتوانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:
09198779198