لاستیک سایی غیرطبیعی: چگونه بفهمیم مشکل از میزان فرمان است؟
لاستیکهای خودرو تنها نقطه تماس شما با جاده هستند و سلامت آنها برای ایمنی، راحتی و هزینههای نگهداری خودرو حیاتی است. یکی از شایعترین و در عین حال پرهزینهترین مشکلاتی که رانندگان با آن مواجه میشوند، لاستیک سایی غیرطبیعی است. اغلب ما سایش لاستیک را یک فرآیند عادی میدانیم، اما وقتی این سایش به صورت نامنظم و سریع رخ میدهد، معمولاً یک مقصر اصلی وجود دارد: تنظیم نبودن فرمان یا همان "میزان فرمان".
اگر لاستیکهای خودروی شما خیلی زودتر از عمر مفیدشان از بین میروند یا الگوهای سایش عجیبی روی آنها مشاهده میکنید، به احتمال زیاد سیستم تعلیق و فرمان خودروی شما نیاز به تنظیم دارد. در این مقاله به شما نشان میدهیم چگونه الگوهای مختلف سایش لاستیک را شناسایی کرده و بفهمید که آیا مشکل از میزان فرمان است یا خیر.
الگوهای سایش لاستیک که به میزان نبودن فرمان اشاره دارند
برای بررسی لاستیکها، فرمان را کاملاً به یک سمت بچرخانید تا بتوانید سطح داخلی و خارجی لاستیکهای جلو را به خوبی ببینید. به دنبال یکی از الگوهای زیر بگردید:
1. سایش لبه داخلی یا خارجی لاستیک (مشکل کمبر - Camber Wear)
این یکی از واضحترین نشانههای مشکل در میزان فرمان است.
توضیح: "کمبر" زاویه عمودی چرخ نسبت به جاده است. اگر بالای چرخ به سمت داخل متمایل باشد (کمبر منفی) یا به سمت بیرون متمایل باشد (کمبر مثبت)، توزیع وزن روی لاستیک به هم میریزد.
چگونه به نظر میرسد: شما مشاهده میکنید که فقط یک لبه از لاستیک، یا لبه داخلی یا لبه خارجی، به شدت ساییده شده در حالی که بقیه سطح آج سالم به نظر میرسد.
علت احتمالی: تنظیم نبودن زاویه کمبر به دلیل افتادن در دستاندازهای شدید، فرسودگی بوشها و سیبکهای سیستم تعلیق، یا خرابی کمکفنر.
2. سایش پلهای یا دندانهدار (مشکل تو - Toe Wear)
وقتی دست خود را روی سطح آج لاستیک میکشید، حس میکنید که بلوکهای آج یک در میان تیز شدهاند و حالتی شبیه به دندانههای اره پیدا کردهاند.
توضیح: "تو" زاویه افقی چرخها نسبت به یکدیگر است. اگر جلوی چرخها به سمت داخل متمایل باشد (Toe-in) یا به سمت بیرون متمایل باشد (Toe-out)، لاستیکها در حین حرکت روی سطح جاده کشیده میشوند.
چگونه به نظر میرسد: این نوع سایش ممکن است در نگاه اول مشخص نباشد، اما با لمس کردن سطح لاستیک کاملاً محسوس است. این کشیدگی مداوم باعث میشود لبه بلوکهای آج به صورت نامنظم ساییده شوند.
علت احتمالی: تنظیم نبودن زاویه "تو" که شایعترین دلیل نیاز به میزان فرمان است. این مشکل فرمانپذیری خودرو را نیز تحت تأثیر قرار میدهد.
سایر علائمی که همراه با لاستیک سایی ظاهر میشوند
علاوه بر مشاهده مستقیم لاستیکها، علائم دیگری نیز در حین رانندگی به شما هشدار میدهند که میزان فرمان خودروی شما صحیح نیست:
کشیده شدن فرمان به یک سمت: اگر در یک مسیر مستقیم و صاف، برای صاف نگه داشتن خودرو مجبورید فرمان را کمی به یک سمت بچرخانید یا در صورت رها کردن فرمان، خودرو به چپ یا راست منحرف میشود، این یک نشانه قطعی از بهم خوردن تنظیمات فرمان (معمولاً زوایای کستر و کمبر) است.
کج بودن فرمان: وقتی در حال رانندگی در مسیری مستقیم هستید، غربیلک فرمان شما کاملاً صاف نیست و به یک سمت کج ایستاده است. این یعنی چرخها صاف هستند اما فرمان برای صاف نگه داشتن آنها باید در موقعیت نادرستی قرار بگیرد که نشاندهنده بهم خوردن تنظیمات "تو" است.
چرا نباید این مشکل را نادیده گرفت؟
لاستیک سایی غیرطبیعی فقط به معنای نیاز به تعویض زودهنگام لاستیکها نیست. این مشکل نشانه آن است که سیستم تعلیق خودروی شما تحت فشار نامتعارف قرار دارد. نادیده گرفتن آن میتواند منجر به موارد زیر شود:
کاهش ایمنی: به دلیل کاهش چسبندگی لاستیک به سطح جاده، به خصوص در پیچها و جادههای خیس.
آسیب به سایر قطعات: فشار مضاعف روی قطعات جلوبندی مانند سیبکها، بوشها و کمکفنرها و فرسودگی سریعتر آنها.
افزایش مصرف سوخت: زیرا موتور باید بر مقاومت غلتشی اضافی ناشی از کشیدگی لاستیکها غلبه کند.
نتیجهگیری
سایش نامنظم لاستیکها یک هشدار جدی است. این مشکل به خودی خود حل نمیشود و با گذشت زمان بدتر خواهد شد. اگر هر یک از الگوهای سایش ذکر شده یا علائم رانندگی مرتبط با آن را تجربه میکنید، در اولین فرصت به یک مرکز تخصصی مراجعه کنید تا با انجام یک میزان فرمان دقیق، از سرمایه خود (لاستیکها) محافظت کرده و ایمنی رانندگی خود را تضمین نمایید.
برای ارتباط و مشاوره تخصصی در زمینه خدمات جلوبندی و میزان فرمان، میتوانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:
09198779198